Влада і політики. Політичні новини Львова, України та світу

Бензин і дизпаливо українського виробництва програють у якості європейським аналогам.

Євробензин для УкраїниЄвробензин для України.

З 1 січня 2008 року в Україні починають діяти нові стандарти для автомобільного палива. Однак не варто очікувати, що з настанням нового року на всіх українських заправках можна буде купити бензин європейської якості. За оцінками експертів, для повного переходу на більш якісне та екологічне паливо стандарту Євро-3 Україні знадобиться від 3 до 6 років і багатомільйонні інвестиції.

Яка користь від Євро-3.

3 жовтня цього року Держспоживстандарт затвердив нові національні стандарти для бензину і дизельного палива. Нові критерії якості нафтопродуктів, які відповідають чинним у Європі стандартам Євро-3, набудуть чинності 1 січня.

На даний момент бензин і дизпаливо українського виробництва програють у якості європейським аналогам. Крім того, євростандарти для палива Євро-3 і Євро-4 жорстко регламентують екологічні показники – вміст у бензині і “солярці” шкідливих для навколишнього середовища речовин.

За словами вже колишнього міністра палива та енергетики Юрія Бойка, що у вересні виступив на Лисичанськом нафтопереробному заводі (НПЗ) “ЛІНІК”, перехід на євростандарти дасть цілу низку позитивних ефектів.

По-перше, викиди в атмосферу шкідливих продуктів згоряння автомобільних палив (сірка, вуглеводні, свинець, бензол) знизяться в кілька разів.

По-друге, паливо стандарту Євро-3 зменшить зношування автомобільних двигунів, паливних і вихлопних систем, знизить кількість поломок і приведе до економії кожного конкретного автолюбителя на ремонтах.

По-третє, за словами Юрія Бойка, перехід на Євро-3 буде сприяти інтеграції України з ЄС і збільшенню транзиту нашою територією. Європейці зможуть вільно їздити по Україні, не боячись зашкодити своєму авто низькоякісним паливом.

І, по-четверте, Україна зможе експортувати готове паливо в Європу, що позитивно відіб’ється на стані українських НПЗ.

Обіцяного 3 роки чекають.

Стандарт Євро-3 почне діяти в Україні з вересня 2008 року. Як заявила прес-служба Мінпаливенерго із цього приводу, вже восени наступного року “Україна буде дихати значно чистішим повітрям і заправлятися значно більш якісним бензином”. Однак це не зовсім так, оскільки паралельно з новими стандартами будуть діяти старі ДСТ, повідомляють “ЭИ” з посиланням на главу Держспоживстандарту Олександра Шнипка. “Інакше кажучи, нинішні стандарти припиняють діяти з 1 січня 2011 року”, – пояснив він.

Це пов’язане з тим, що далеко не всі українські нафтопереробні підприємства готові перейти на новий стандарт. За словами Шнипка, терміни повного переходу на нові норми якості, що відповідають вимогам Євро-3, у першу чергу залежать від можливості українських НПЗ провести реконструкцію, модернізацію діючих або будівництво нових потужностей.

На даний момент бензини і дизпаливо, що відповідають нормам Євро-3, може робити лише Лисичанський завод, яким управляє компанія “ТНК-BP Україна”. Як повідомив, прес-секретар “ТНК-ВР Україна” Дмитро Звєрєв, Лисичанський НПЗ уже випускає дизельне паливо за нормами Євро-4.

За словами Олександра Шнипка, у першому кварталі 2008 року зможе налагодити випуск світлих нафтопродуктів за новими стандартами й Одеський НПЗ, що управляється компанією “Лукойл”. “Для переведення інших підприємств на випуск більш якісної продукції необхідні значні фінансові і часові ресурси, – цитують главу Держспоживстандарту “ЭИ”. – Тому дія старих ДСТ покликана дати запас часу відстаючим підприємствам для модернізації”. На модернізацію піде від 2 до 6 років і порядку 100 мільйонів доларів, прогнозують експерти.

Контроль якості.

Друга проблема, що заважає переходу на нові стандарти, – це відсутність належного контролю якості палива. Експерти відзначають, що тут важливо перевіряти не тільки виробників та оптових продавців, але останню ланку – мережу автозаправок. Для цього потрібно закупити нове обладнання, оснастити лабораторії для перевірки якості, набрати і навчити персонал, пояснює директор консалтингової компанії “НТЦ “Психея” Сергій Сапегін. Без цього неможливо буде забезпечити діючий контроль якості палива на місцях, підтверджує Олександр Шнипко. При цьому створення системи контролю якості вимагає чималих сум бюджетних коштів, але в проекті держбюджету на наступний рік вони не передбачені.

Вирішення цих проблем потребує комплексного підходу і передбачає зацікавлену участь у цій роботі не тільки центральних органів виконавчої влади, але й об’єднань промисловців, підприємців, професійних і громадських організацій, наукових і бізнес-кіл, упевнений глава Держспоживстандарту.

Сергій Сапегін, слова якого наводять “ЭИ”, переконаний, що Україна поки не готова до нових стандартів – ні в технічному плані, ні в законодавчому. Тому говорити про терміни переходу на відповідні європейські норми палива поки рано, запевняють експерти.

А Європа тим часом уже зараз переходить до нового стандарту Євро-4, що набагато жорсткіший, ніж той же Євро-3, не кажучи вже про чинні в Україні ДСТ.

You must be logged in to post a comment.